Jdi na obsah Jdi na menu

Smrdí to účelovostí. Rozkopaná Praha, co nejvíce zakázek těsně před volbami...

Pražský starosta promluvil a na magistrátu to nepotěší

 

Na dopravní chaos - uzavírky, zácpy - v letních měsících si stěžuje starosta Prahy 3 Alexander Bellu (ODS). "Smrdí účelovostí, že se to dělá těsně před volbami. Aby se před nimi stihlo co nejvíce zakázek. Je uzavřeno tolik ulic, že nemáte možnost v klidu a normálně Prahou projíždět. Vyčítám hlavnímu městu, že nemá žádný systém. Opravy začínají nahodile, bez žádné systémové logiky pro dopravní organismus města," říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz. Vysvětluje vývoj v kauze takzvané Kliniky i co trápí Prahu 3 a co provádí Saša Bellu gang.

Smrdí to účelovostí. Rozkopaná Praha, co nejvíce zakázek těsně před volbami... Pražský starosta promluvil a na magistrátu to nepotěší
Foto: Hans Štembera
Popisek: Práce na silnici, ilustrační foto

 

V minulém rozhovoru jsme se bavili o problémech s takzvanou Klinikou. V jaké je to fázi teď? Všiml jsem si, že máte vymyšlené elegantní řešení, že by si osazenstvo Kliniky vzal na svůj opravovaný zámek Matěj Stropnický?

No to by bylo nejlepší... Stále se čeká na rozsudek Nejvyššího soudu, který v rámci lhůt je očekáván na přelomu září října. Jakmile bude vyrozuměn majitel, budeme vyrozuměni i my. Po té stránce humoru neubíráme svobodu nikomu zakoupit si nemovitost, když na to člověk má. Co mě osobně rozesmálo, že takový hlasatel žití bez hypoték, bez zadlužení a pomalu bez majetku si pořídí na dluh zámeček. Což je opak politiky a rétoriky, jakou Matěj Stropnický zastával. Zároveň si každý umí spočítat, že to nekončí dvanácti miliony na zakoupení toho prostoru. Zámek bude vyžadovat rozsáhlé opravy na všech úrovních. Nevím, jak si to financování představuje dál, protože to se bavíme minimálně o dalších deseti milionech. Takže nejhumornější na tom je, že kdo káže vodu, pije plnými doušky víno.
 
Poukazoval jste i na to, že ceny bytů v Praze jsou na úrovni koupě zámku (i když poněkud zchátralejšího)...
 
Rozhodně. Nejvíce je to politika v provedení bývalého náměstka Matěje Stropnického a následně náměstkyně Petry Kolínské. Tedy především Trojkoalice a Zelených, kteří na hlavním městě i v městských částech aktivně blokují jakoukoliv bytovou výstavbu, i když se jedná o menší domy. Což vedlo k poklesu bytové výstavby až o sedmdesát procent, což potom vede k zvýšení všech těch cen. Průměr délky stavby se vyšplhal na osm let, což je řádově více, než je v okolních státech Německu nebo Rakousku. Paradoxem této zelené politiky je, že ve finále nejvíc poškodila jejich voliče. To znamená nízkopříjmovou skupinu, začínající rodiny, studenty. Svoji politikou poškodili vrstvu, která by potřebovala nejvíce dostupné bydlení v rámci hlavního města Prahy.
 
Co ještě trápí Prahu 3? Máme se procházeje Žižkovem bát? Jak je to tu s kriminalitou?
 
Co vnímám dva tři roky, je taková nazvěme ji drobná kriminalita. Zvýšený počet narkomanů v oblastech Olšanského náměstí, Jana Želivského, nákladového nádraží, Ohrady, vlastně dolní části Žižkova. S tím tedy i bezdomovců. Zvyšuje se takový druh agresivních, podnapilých bezdomovců. To už je větší problém než ten v uvozovkách společenský. Měli jsme tu aktivní jednání jak s ředitelem Městské policie hlavního města Prahy panem Šustrem, tak s ředitelem Obvodního ředitelství Městské policie Prahy 3 panem Machoňem. To řešení je, že Městská policie hlavního města Prahy na podzim, mezi říjnem a listopadem, bude mít nábor nových posil. Především by měli putovat sem na Prahu 3. Jedná se o dvacet posil. Nyní máme v Praze 3 podstav, bavíme se o 89 strážnících na našem území oproti tomu optimálnímu stavu, který by byl 115 strážníků. Zároveň jsem se bavili o možnostech, jak pomoci při řešení drogově závislých na ulicích, drobných krádeží a bezdomovectví jako takového. Takže připravujeme různá řešení ve spolupráci s městskou policií, tak abychom i v místech, která jsou nejvíce zasažená - třeba před stadionem Viktorie Žižkov před naší budovou úřadu - se snažili pro naše občany vytvořit přívětivé a normální prostředí.
 
A co ten obávaný Saša Bellu gang, který prý na Praze 3 řádí, co ten provádí?
 
Beru to jako kolorit v kampani, který nás i pobavil. Dělali jsme si ironicky i ze sebe v rámci sociálních sítí legraci. Jednalo se o jeden billboard pod parkem Parukářka. Vydržel tam dokonce měsíc a půl bez jakéhokoliv poškození. Na sklonku jeho životnosti se tam objevila tato úprava, která nás opravdu spíše pobavila než rozrušila. Bereme to za součást předvolební hry. Očekáváme, že až se objeví další plakáty, bude docházet opět k úpravám, takže se máme na co těšit, čím se ještě pobavíme.
 
Problémem aspoň teď přes léto je i rozkopané město, aspoň si na to "zpovykaní" Pražáci stěžují. Jak to vidíte vy? 
 
Za mě je to zásadní nezvládnutí práce hlavního města Prahy, konkrétně pana náměstka Dolínka a prostřednictvím společnosti TSK. V rovině diskuze, jestli se má modernizovat město nebo ne i v oblasti dopravní, tak potvrzuji, že ano. Ale tady to smrdí účelovostí, že se to dělá těsně před volbami. Aby se před nimi stihlo co nejvíce zakázek. Problém je ryze technický, že těch úprav začalo mnoho na mnoha místech. Byl den, kdy jsem se nemohl pomalu na Prahu 3 dostat, protože byla uzavřená magistrála na horní části směrem dolů na Bulhara. Uzavřená část dole u Husitské ulice, uzavřená stejně tak část nahoře u Prahy 2 na Vinohradské, kde se nedalo odbočovat. Takže pak musíte pomalu objíždět celou Prahu, abyste se dostal na městskou část. Uzavřeno mnoho tepen, vstupů na metro, eskalátorů. Zenklova ulice na Praze 8. Je uzavřeno tolik ulic, že nemáte možnost v klidu a normálně Prahou projíždět. Zároveň se tvoří kolony a nejsou dobře označeny objízdné trasy. Dnes to funguje tak, že když vjedete do ulic, tak musíte žonglovat, abyste vůbec dojel. Nikdy nevíte, jak to časově dopadne a kudy můžete projet. Musím potvrdit - jako člověk, který má desítky schůzek denně - že se to projevuje i tím, že lidé chodí se zpožděním. V posledním měsících se stává, že mají lidé čtvrt i půlhodinové zpoždění právě kvůli dopravě. Skoro už je jedno, jestli si vyberete městskou hromadnou dopravu nebo auto, stejně vás někde čeká dopravní zácpa nebo uzavírka. Nepovažuji to za správné. Co vyčítám hlavnímu městu je, že to nemá žádný systém, žádnou logiku. Opravy začínají nahodile, bez žádné systémové logiky pro dopravní organismus města, který už tak je dost složitý.
 
Na vašem facebooku jsem se také dozvěděl (opět jde o humornou nadsázku), že v místě bývalého Stalinova pomníku vyroste nová asi vylepšená verze Čapího hnízda. Což samozřejmě vtipkuji. O co jde?
 
Tam se jednalo o to, že podle informací, které se k nám dostaly, má stejný architekt, který dělal Čapí hnízdo, provádět jakousi revitalizaci nebo rekonstrukci oblasti Letenského parku. Tak to nás zase rozesmálo, že měsíc a půl před volbami se dává takováto zakázka z koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice, a ještě čirou náhodou architektonické společnosti, která pracovala na Čapím hnízdu. Tak to je takové propojení, které je spíš legrační, než myšleno vážně.

Článek obsahuje štítky

Autor: Oldřich Szaban