Jdi na obsah Jdi na menu

Tržby obchodníků rostly o 4,6 %, Češi utráceli hlavně v e-shopech

27. 3. 2016

Praha - Tržby v českém maloobchodě bez aut v lednu zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta, loni v prosinci se tržby zvýšily o 6,7 procenta. Víc než před rokem lidé utratili hlavně v internetových a zásilkových obchodech, rostly také tržby za potraviny. Oznámil to Český statistický úřad. Na růstu tržeb obchodů v lednu se podle analytiků podepsalo pokračující zvyšování mezd, zlepšující se situace na pracovním trhu či nízká inflace.

 
foto

Vývoj tržeb maloobchodu od ledna 2015 do ledna 2016. ČTK rvj

Tržby za prodej pohonných hmot stouply meziročně o 6,1 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 5,3 procenta a potravin o 3,2 procenta. Ve srovnání s prosincem se tržby bez aut očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 1,2 procenta.

"Lednová čísla tak potvrzují, že hlavním zdrojem růstu domácí ekonomiky v letošním roce budou spotřebitelé. Oproti předchozím rokům se domácnosti nebojí utrácet," uvedl analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta. Podle Pavla Sobíška z UniCredit Bank je novým fenoménem, který nebyl k vidění v žádném měsíci od roku 2012, stagnace prodejů počítačového vybavení.

Prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby se meziročně zvýšil o 15,4 procenta. Tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci ve specializovaných prodejnách vzrostly o 14,9 procenta, což bylo nejvíce od října 2008. Za oděvy a obuv lidé utratili o 7,3 procenta víc než před rokem, za výrobky pro domácnost o 3,2 procenta víc a u počítačových a komunikačních zařízení se tržby zvýšily o téměř procento. O 3,6 procenta klesl zájem spotřebitelů při nakupování farmaceutického a zdravotnického zboží.

Ceny se podle ČSÚ proti loňskému lednu snížily u pohonných hmot, potravin a počítačového a komunikačního zařízení. Vyšší ceny statistici zaznamenali v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s oděvy a obuví a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v lednu zvýšily meziročně o 7,3 procenta. Za prodej aut včetně náhradních dílů lidé utratili o 8,4 procenta víc, za opravy tržby stouply o 2,4 procenta.

Češi utrácí díky růstu mezd či zaměstnanosti

Na růstu tržeb obchodů v lednu se podle analytiků podepsalo pokračující zvyšování mezd, zlepšující se situace na pracovním trhu či nízká inflace. Lednovému výsledku napomohly i nákupy spojené s povánočními slevami. Ani v letošním roce by se dle ekonomů neměla vytratit chuť českých spotřebitelů utrácet.

"Vysoká spotřebitelská důvěra podporovaná zlepšující se finanční situací domácností, nízkou inflací, klesající nezaměstnaností a pozitivními vyhlídkami ekonomiky jsou hlavními důvody pokračujícího nákupního apetitu," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Podle analytičky Raiffeisenbank Daniely Milučké by se v letošním roce neměla vytratit chuť českých spotřebitelů utrácet. "Důvěra českých domácností zůstává poblíž historického maxima a maloobchodníci se proto mohou těšit na další nárůst tržeb, i když jejich průměrné tempo růstu bude o něco pomalejší než v loňském roce," řekla Milučká.

Poslední data znovu potvrzují, že česká ekonomika v současné době rozhodně netrpí nedostatečnou či zadržovanou poptávkou. "Předpokládáme, že trend rostoucích nákupů se udrží i v dalších měsících roku. Spotřeba se fakticky stane hlavním motorem celé ekonomiky a na pozici lídra tak vystřídá investice," dodal Dufek.

Novým fenoménem, který nebyl k vidění v žádném měsíci od roku 2012, je podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška stagnace prodejů počítačového vybavení, která je patrně výsledkem momentálního nasycení trhu.

Autor:
www.ctk.cz