Podle Lukáše Zeleného, právníka ze spotřebitelské organizace dTest, pravidlo číslo jedna zní – nikdy nenakupujte v e-shopu, na jehož stránkách nejsou uvedeny identifikační údaje provozovatele. Takový obchodník tím porušuje zákon.

„S e-shopy, které na webových stránkách neuvádějí informace o provozovateli, máme velmi špatné zkušenosti. Většinou neumožňují platit dobírkou, což rovněž nevěstí nic dobrého. Zákazník, který pošle platbu předem na účet, se často slibovaného výrobku vůbec nedočká a internetová stránka za nějaký čas zmizí z povrchu zemského,“ upozorňuje Zelený.

I v případě, že vám zboží doručí, může být chybějící identifikace prodejce, tzn., že není nikde uvedeno, kdo zboží prodává, velký problém. Přijde-li nekvalitní či jiná než objednaná věc, není ji totiž kde reklamovat, případně vrátit.

Co by vás mělo varovat
  • Ne zcela profesionální design stránky
  • Nikde není uvedeno, kdo je prodejce
  • Chybí obchodní podmínky
  • Telefon, na který se nedá dovolat
  • Nikdo neodpovídá na emaily
  • Místo kontaktů je jen kontaktní formulář
  • Prodejce inzeruje extrémně nízké ceny
  • Je patrné, že stránku překládal automat

Spoléhat pak můžete jen na ochotu prodejce komunikovat se zákazníky například prostřednictvím interaktivního formuláře nebo e-mailové adresy z webových stránek.

„Stejně jako kdekoli jinde na internetu by se měl člověk při nákupu v e-shopu v první řadě řídit obyčejným selským rozumem. To znamená například neposílat peníze předem, pokud s vámi e-shop nekomunikuje, má nefunkční kontakty či není jasně specifikována celková částka objednávky včetně nákladů na dopravu,“ říká manažer portálu Zboží.cz Milan Šmíd.

Podvodným e-shopům se podle něj člověk může vyhnout i díky internetovým cenovým srovnávačům, které by měly znát všechny zobrazované e-shopy. „V případě, že bude nakupující nespokojený se službami obchodu, má možnost zpětné vazby prostřednictvím formuláře pro hodnocení. Zkušenost předchozích zákazníků je totiž tím nejlepším vodítkem,“ dodal Šmíd.

Pozor na „sušenky“

Pokud prodejce nepochází z Česka, může být komunikace i případné vyřizování reklamací o to obtížnější. „Smlouva se spotřebitelem se sice bude řídit českým právem, to ovšem nezaručuje snadnou vymahatelnost nároků zákazníků,“ varuje Zelený.

Když lidé chtějí řešit problém, mnohdy zjistí, že ani nevědí, komu peníze poslali Ondřej Tichota, Evropské spotřebitelské centrum

Jednou z indicií, že se jedná o neseriózní obchod provozovaný ze zahraničí, může být strojově přeložený text nabídky. „Na některých stránkách je použit automatický překlad. A tak například soubory cookies jsou v upozornění na jejich používání webovou stránkou přeloženy jako ‚sušenky‘,“ upozorňuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ČOI).

Podle Tichoty se teď také množí případy, kdy si lidé objednali zboží z e-shopu s doménou .cz, psaného špatnou češtinou, za nímž se ukrýval prodejce z Číny, který dodal jiný či nekvalitní výrobek nebo nedodal nic. Často je navíc nutné platit clo, s čímž kupující nepočítal.

„Když lidé chtějí problém řešit, mnohdy zjistí, že ani nevědí, komu peníze poslali. Když výrobek přijde, není přiložena faktura a na webových stránkách chybí jakýkoli identifikační údaj a kontakt,“ popisuje Tichota.

Obezřetnost je vždy namístě rovněž tehdy, pokud se poohlížíte po značkovém zboží a obchodník inzeruje extrémně nízkou cenu. Ta ovšem nemusí znamenat výhodnou slevu, může se také jednat o padělek. „Prodejce si tak vždy předem dobře prověřte, například v obchodním či živnostenském rejstříku. Je také dobré věnovat pozornost recenzím ostatních zákazníků, kteří již mají s tímto obchodníkem nějaké zkušenosti,“ radí Zelený.

Kde se informovat

Při prověřování on-line prodejců před samotným nákupem lze využít informací na internetových stránkách ČOI v sekci „Rizikové e-shopy“, více rad je pak na www.evropskyspotrebitel.cz/ podvod.

Organizace dTest pak nabízí bezplatnou službu pro ověřování důvěryhodnosti e-shopů na stránce www.dtest.cz/eshopy.