Jdi na obsah Jdi na menu

Politici začínají ovládat Facebook, Twitteru na chuť nepřišli

 

Kromě Twitteru čeští politici zatím málo používají také Youtube.Sílu nových médií v politické kampani ukázala před několika týdny předvolební kampaň prezidentského kandidáta Karla Schwarzenbergera. Webové stránky, profily na facebooku a další možnosti internetu využívají politické strany i v jiných volbách, například v podzimních kampaních byli v tomto směru nejaktivnější kandidáti lidovců, TOP09 a strany podnikatele Andreje Babiše ANO 2011.

Vyplynulo to z rozsáhlého výzkumu, kdy tým politologů a mediálních odborníků z fakulty sociálních studií podrobil analýze online komunikaci všech 233 kandidátů do senátu a 251 lídrů kandidátek do krajských zastupitelstev. Ze srovnání senátních a krajských voleb vyplývá, že webové stránky jsou až dvakrát populárnější mezi kandidáty do Senátu.

„Míra užití Facebooku je napříč volbami velmi podobná. U velkých politických stran však můžeme vysledovat výrazně vyšší využití Facebooku u krajských voleb,“ uvedla mediální analytička Marta Fialová.

Lidovci blogují
Z analýzy velkých politických stran u senátních voleb mimo jiné vyplynulo, že kandidáti KDU-ČSL, TOP09 a ANO 2011 mají vlastní webové stránky a Facebook ve více než osmdesáti procentech případů. U ODS mělo web téměř 78 procent a Facebook 63 procent kandidátů a u ČSSD byl tento podíl 63 respektive 48 procent. Necelá třetina lidoveckých kandidátů pak navíc využívala i vlastní blogy. Všeobecně velmi slabé využití měl v České republice dosud méně rozšířený Twitter a málo užívaný video kanál Youtube.

Nová média ve volební kampani pak prakticky opomíjejí kandidáti komunistické strany, Suverenity nebo LEV-21. A nadstandardně nevyužívaly toto prostředí ani Věci veřejné.

Politici, kteří dnes nevyužívají internet a různé možnosti, jak se na něm prezentovat ale podle odborníků přicházejí o jednu z nejjednodušších možností jak oslovit mladou a střední generaci voličů. „Jak ukazují výzkumy, jsou to právě voliči z mladší generace, kteří se řadí mezi nejaktivnější uživatele nových médií a zároveň jsou skupinou obyvatelstva s nízkou volební účastí a menším zájmem o média tradiční,“ vysvětlila politoložka Alena Macková.

Autor: Ema Wiesnerová