Platební firma PayU plánuje expanzi v Česku, Polsku a dalších zemích střední a východní Evropy. Výhledově se chce pustit do bankovních služeb a nabízet internetové úvěry lidem, kteří mají hluboko do kapsy a banky jim většinou odmítají půjčovat. Právě ve zdejším regionu firma vidí velký potenciál růstu kvůli vzrůstajícímu počtu plateb proběhlých na webu.

Za PayU stojí jihoafrická skupina Naspers, která v květnu za 110 milionů eur (2,9 miliardy korun) koupila menšinový podíl v německém Kreditechu. Ten se zabývá poskytováním úvěrů po internetu a PayU s ním právě rozjíždí spolupráci.

"S pomocí Kreditechu můžete platit prostřednictvím předplacené karty, možné jsou i zpožděné platby nebo placení na splátky," vysvětluje šéf PayU pro Evropu, Blízký východ a Afriku Mario Shiliashki. "Takový úvěrový systém rozšiřuje platební možnosti spotřebitelů, kteří jinak na bankovní úvěry nedosáhnou," dodává.

Platby na dobírku stále převažují

Systém německé společnosti, který lze využít formou aplikace v mobilním telefonu, vyhodnotí platební sílu každého zákazníka a pak určí, jak velký úvěr mu firma nabídne. Podle Shiliashkiho je metoda kreditních nákupů vhodná pro expanzi jeho firmy.

"U českých internetových prodejů z 60 procent převažuje placení na dobírku, tedy v hotovosti. Pro nás ale možnost zpožděných internetových plateb přes Kreditech a jiné partnery představuje příležitost, jak na trhu expandovat a hotovost postupně vytlačit," uvádí šéf PayU.

Jeho firma funguje jako zprostředkovatel internetového placení na 16 trzích světa. Na nich spolupracuje především se společnostmi Visa, MasterCard a bankovními domy, jejichž karetní a bankovní platby urychluje. Partnerem PayU je také americký Google, který na několika evropských trzích umožňuje placení za pomoci mobilu v systému AndroidPay.

Prostřednictvím PayU Češi loni provedli internetové platby za 8,4 miliardy, což bylo o 17 procent více než v roce předešlém. To je ale stále poměrně nízké číslo vzhledem k tomu, že se na tuzemském trhu e-shopů loni protočilo skoro 100 miliard.

"Platí, že většinu trhu zabírají platby na dobírku. Spolu s ČSOB a Českou spořitelnou se ovšem držíme na špici on-line placení, a to bude postupně sílu dobírky snižovat," uvádí šéfka českého PayU Barbora Tyllová.

V tuzemsku její společnost spolupracuje s e-shopy, jako je Mall.cz či Heureka, sázkovými kanceláři Fortuna a Sazka nebo aukčním portálem Aukro. Od těch si PayU bere kolem jednoho až dvou procent z každé uskutečněné platby jejich zákazníků.

"Takové poplatky se obchodníkům vyplácí. Internetové platby, které jim zprostředkováváme, přicházejí na jejich účty prakticky okamžitě a nemusí zdlouhavě čekat na dobírku," zmiňuje Tyllová.

PayU čeká, jak se Česko postaví k nové bankovní směrnici    

Ohlášený vstup platební společnosti do úvěrového byznysu souvisí se startem nových bankovních pravidel, která od ledna příštího roku přinese evropská směrnice PSD2. Podle ní budou banky na vyžádání svých klientů muset do svých platebních systémů pustit také finančně-technologické (fintech) společnosti, jako je PayU. Fintech firmy pak budou moci svým zákazníkům nabízet také bankovní služby. 

"Nová bankovní směrnice nám umožní poskytovat úvěry jak spotřebitelům, tak i drobným obchodníkům, kteří si budou moci odkládat platby a půjčovat kapitál," uvádí evropský šéf PayU Shiliashki. Kdy s takovými službami firma přijde, ředitel zatím uvést nechce. V Polsku už se ale do nabízení spotřebitelských úvěrů ve spolupráci s Kreditechem pustila.

"V Polsku zavedli zákon, který evropskou směrnici zpřesňuje v tom smyslu, že všem bankám ukládá, aby fintechové společnosti pouštěly do svých systémů přes jednotné programovací rozhraní," uvádí šéfka Tyllová. Pro její PayU to znamená nižší náklady na to, aby se mohla s bankovními softwary propojovat.

"V Česku ještě zákon schválen není a takové řešení tu nejspíš schváleno nebude, protože se na něm zástupci trhu nedovedou shodnout. Musíme proto počkat na to, jak se k věci postaví česká vláda, a tomu se přizpůsobíme," dodává Tyllová.