Jdi na obsah Jdi na menu

Zmatky kolem ‚kruháčů' a zimní výbavy. Zákon nezná selský rozum, říká expert

19. 4. 2016
Kruhový objezd. Ilustrační foto. | foto: MAFRA - Tomáš FraitMAFRA
 
PRAHA Záměr dobrý, provedení ne úplně povedené. Ministerská vyhláška vztahující se k zákonu o provozu na pozemních komunikacích udělala v několika oblastech místo upřesnění situace spíše zmatky. Nejvíce u předností na kruhových objezdech, ale i u používání zimní výbavy.

Minulý týden musel dokonce šéf resortu dopravy Dan Ťok (za ANO) vydat metodický pokyn, kterým zmatené řidiče ujistil, že opravdu na všech kruhových křižovatkách platí přednost pro auto, které jede po objezdu, bez výjimek.

Podle projektového manažera Autoklubu ČR Roberta Vacka je lednová vyhláška v některých částech velmi nešťastně napsaná a zlobí se, že ministerstvo k její tvorbě nepřizvalo odbornou veřejnost.

Lidovky.cz: Je obvyklé, aby vyhláška či jiná podobná zákonná novinka vzbudila tolik vášní u řidičů?

Není. Moudrá ministerstva se změnami podobných vyhlášek obešlou zájmové svazy, profesní komory, aby předem vychytala případné mouchy. V tomto případě nejprve vznikla vyhláška a teprve reálný život ji sakra rychle napravuje. Když sám ministr dopravy minulý týden připustil, že jsou v ní potřeba opravy, které se mění metodickým pokynem, nikoliv samotnou vyhláškou, tak je nám to trochu líto.

Lidovky.cz: V případě tohoto ministerského pokynu šlo o zdůraznění, že na kruhových objezdech musí vždy platit přednost aut jedoucích po něm. Byl to nutný zásah?

CO NA TO RESORT DOPRAVY

Přednost na kruhových objezdech

„Zákon nikdy nedefinoval automatickou přednost na kruhovém objezdu. Tu vždy určuje dopravní značení, kterým by se měl řidič řídit. V praxi se nic nemění.“ (před vydáním metodického pokynu - pozn. red.)

Celoroční platnost značky zimní výbava

„Očekáváme, že obce tuto značku budou využívat jen v případech, kdy to bude účelné a v opačném případě ji odstraní či zneplatní, případně využijí dodatkovou tabulku s odlišným obdobím platnosti.“

Značka Průjezd zakázán

„Podle nového výkladu samozřejmě nejde o to vymyslet si ‚dobrou výmluvu‘. Řidič musí mít skutečně prokazatelný důvod, proč do úseku vjel a policie má možnost ho neuznat. Smyslem zákona bylo a je, že řidič do místa jede za nějakým prokazatelným účelem.“

Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy

Tahle úprava byla zásadní. Možná se mělo před vydáním vyhlášky věnovat více pozornosti PR práci s médii, aby řidič věděl dopředu, že něco takového nastane. Přednost na kruhových objezdech byla nejzásadnější, všechny ostatní problémy ve vyhlášce jsou oproti tomu drobnosti.

Lidovky.cz: Potíž s vyhláškou tedy není faktická (záměr dobrý), ale ve formulacích, které připouští různé výklady?

Vysvětlím to: V Evropě je standardem, že na kruhových objezdech platí pravidlo pravé ruky. My to měli obráceně. Před lety jsme tento stav vyřešili tím, že se před objezd dala značka upravující přednost v jízdě. Najednou tuto podmínku nová vyhláška vypustila - bez toho, aniž by se veřejnost dozvěděla, proč k té změně došlo.

Lidovky.cz: Velké diskuse vzbudila i úprava platnosti značky zimní výbava, která přestala být omezená začátkem listopadu a koncem března. Vyhláška počítá s tím, že správci komunikací spolehlivě zajistí smysluplné dodatkové tabulky či zakrytí v případě, že řetězy a zimní gumy nebudou potřeba. Co říkáte této změně?

V tuto chvíli ta značka znamená, že do dotčeného místa nesmíte bez zimní výbavy vůbec vjet. Stát spoléhá na to, že policista, který řidiče zastaví, použije selský rozum. Stejně tak ministerstvo věří, že správci komunikací (obce nebo kraje) stačí dodatkovou úpravu značek vyřešit. Samy nemusí vědět, kde všude je mají a zároveň musí nechat vyrobit dodatkové cedulky, že značka platí jen při sněhu a náledí nebo jen od listopadu do května. Těch možností je hodně. Připadá mi, že jsme nejdřív vypustili džina z lahve a teď řešíme, kde je špunt. Nechápu, proč lidé z ministerstva do vyhlášky nenapsali, že značka platí od-do, není-li určeno jinak. Doplňková tabulka by se umístila u komunikací, které by si to zasloužily. Mohli také nechat stav, který je, a pouze přidávat dodatkové značky podle potřeby.

Značka Zimní výbava.
 

Lidovky.cz: Nyní úprava spoléhá na to, že celoroční platnost budou zástupci obcí regulovat zakrytím, vámi zmiňovanou cedulkou nebo tím, že ji odmontují. Lze se na to spolehnout?

Obce, které nechtějí z projíždějících dělat idioty, musí vyslat nějakou četu, která značku sundá nebo překryje plachtou. Nechat ji tak, jak je, a spoléhat na selský rozum, to zákon nezná.

Lidovky.cz: Do třetice: co říkáte změně u značky průjezd zakázán? Dříve jste musel aspoň na chvíli zastavit, nyní je třeba mít jiný důvod než zkracování cesty nebo objíždění zácpy. Stačí věrohodné vysvětlení. Obávám se, že tím místním obyvatelům – kteří jsou tím průjezdem postižení, – vyhláška reálně nepomůže.

Vůbec ne. Ta značka je fakticky mrtvá. Jsme v Česku, kde každý hledá cesty, jak něco obejít. Z principu nebo ze sportu. Dovedu si představit, že projíždějící řidič vysvětluje, že na místě chtěl zaparkovat, ale volná místa pro něj byla moc těsná. A je z toho venku, má rozumný důvod.

Lidovky.cz: Jak tedy podobným skulinkám a nedorozuměním ve vyhláškách a jiných úpravách předejít?

Ministerstvo nyní připravuje zpřísnění bodového systému a zvýšení pokut. Svolalo proto pracovní seminář za účasti ministra, šéfa dopravní policie, autoklubů, profesních sdružení, autoškol. Všichni dostali materiály, aby se k nim mohli vyjádřit. To je podle mě cesta. Kdyby existovalo jakési vnější připomínkové řízení, podobně jako u zákonů, tak by ministerstvo hodně věcí vychytalo. O potenciálních problémech by se vědělo.

CO JE AUTOKLUB ČR

  • Jde o dobrovolný spolek zájemců o motorismus.
  • Zabývá se zejména organizací motoristického sportu v Česku.
  • Věnuje se osvětové činnosti v rámci bezpečnosti silničního provozu.
mip