Jdi na obsah Jdi na menu

Černá budoucnost Passatu a Superbu, střední třída v Evropě stále padá

 
 
Kdysi jeden z nejoblíbenějších tržních segmentů klesá desetiprocentním meziročním tempem. Přesto se najdou odvážlivci, kteří do něj míří. Nově příchozí, jako je třeba pohledný Peugeot 508, budou muset uspět v houstnoucí konkurenci SUV.
 

Ještě v 90. letech a na začátku 21. století byly vozy jako VW Passat, Ford Mondeo nebo Opel Vectra symbolem solidního ekonomicko-sociálního postavení. Dnes? Lidé si raději koupí stylovější, ale zavalitější SUV. 

Ukazují to tržní výsledky zpracovávané průběžně společností JATO Dynamics: loni se v klasické střední třídě prodalo 540 000 vozů, což znamenalo meziroční pokles o 12 %, letos analytici z LMC Automotive očekávají opět o 10 % nižší výsledek a v roce 2021 by registrace měly klesnout ke 400 000 vozům. Propad by mohl skončit ustálením poptávky až v roce 2022.

Celkový objem prodejů navíc z manažerských sedanů a kombíků dělá problematický produkt: SUV negativně ovlivňují výsledky i v dalších klasických třídách (malé vozy, nižší střední třída), ty ale celkově vykazují stále vysoké objemy. Střední třída je však v celkovém pořadí tržních segmentů až devátá.

Řada automobilek tedy svou přítomnost v kdysi lukrativní kategorii zvažuje. Silnou pozici mají snad jen produkty koncernu Volkswagen. Passat třídě v celoevropském měřítku neohroženě vládne, Superb se přetahuje o druhé místo s Opelem Insignia, který (i díky vloni uvedené nové generaci) patří ke skokanům segmentu s největším nárůstem tržního podílu. Dobře se vede rovněž VW Arteon. Další výrobci jen paběrkují, Renault tápe se svým (relativně novým) Talismanem, prodeje padají Mondeu, Mazdě 6 i Toyotě Avensis. Řada kdysi tradičních modelů Evropu již opustila – příkladem budiž Honda Accord nebo Citroën C5.

A skončí i zmiňovaný Avensis. Toyota ho nahradí sedanem Camry s hybridním pohonem. Je to pro ni relativně snadné řešení, auto běžně prodává v USA nebo ve východní Evropě. Novinka má být zaměřena na fleetové zákazníky požadující nízké emise CO2, dovážet se k nám bude z Japonska.

Svezení Peugeotem 508

Není jen krásný, také parádně jezdí

Nová generace je relativně kompaktní, extravagantně stylizovaná a jasně se profiluje jako cestovní vůz se sportovním charakterem. Více čtěte ZDE

Peugeot 508
Peugeot 508
 

Peugeot naopak zvolil odvážnější cestu. Dynamicky pojatá druhá generace 508 bude, stejně jako úspěšná Škoda Superb, nabízena v provedení liftback a kombi, Peugeot od ní ale nečeká, že by měla konkurovat třídnímu vládci v podobě VW Passat: příští rok chce v Evropě vyrobit na 80 000 „pětsetosmiček“, přičemž Passatu se za prvních pět letošních měsíců prodalo necelých 75 000 kusů. Příklon k výklopné zádi se s ohledem na tržní výsledky zdá rozumný: prodeje liftbacků rostly za prvních pět měsíců letošního roku o 39 %, sedany naopak o 20 % klesly.

V případě Fordu pak existují pochybnosti ohledně Mondea, automobilka již oznámila, že její současná americká nabídka sedanů neprojde generační obměnou. To by mělo platit i pro model Fusion, který odpovídá evropskému Mondeu. Sama automobilka se nechce k budoucnosti Mondea nijak vyjadřovat, a nahrává tak různým spekulacím. David Oakley z LMC Automotive například předpokládá, že se Mondeo naprosto promění, mohl by ho podle něj nahradit elektromobil, který se bude vyrábět v Číně.

Fotogalerie

S ohledem na aféru Dieselgate se také mění chutě zákazníků v oblasti pohonných ústrojí. Diesely sice segmentu stále s 60 % na trhu vládnou, ale jejich podíl klesá ve prospěch benzinových motorů (+ 63 %) a hybridů (+ 89 %). Posun k hybridům bude na každý pád pokračovat: v současné době ho nabízí Volkswagen (Passat GTE), Kia (Optima PHEV), Ford má hybridní Mondeo bez možnosti nabíjení ze zásuvky. Na příští rok se pak chystá hybridní Superb a dvojice Peugeot 508 a Toyota Camry.

V roce 2022 by tedy typický zástupce neprémiové střední třídy mohl být liftback s hybridním pohonným ústrojím. Vyznavači velkých sedanů a kombíků se však bát nemusí. „Tržní prostor pro neprémiové vozy střední třídy jen tak nezmizí,“ říká David Oakley z LMC Automotive. „Pro lidi, kteří nechtějí tolerovat vyšší spotřebu SUV, ale chtějí praktické auto, je střední třída stále skvělou volbou. Kupují si ji řidiči Uberu i velcí fleetoví zákazníci,“ potvrzuje Oakleyho slova Felipe Munoz z JATO Dynamics. Jen výběr bude podle všeho o poznání užší, než byl před několika lety.

Autoři: